Bujení webových služeb zdarma
Poslední dobou můžeme pozorovat bujení různých webových služeb, které pomáhají často převážně malým firmám řešit různé úkoly v souvislosti z řízením a administrativou ve firmě.
Může se jednat o jednodušší nástroj pro vyplňování a on-line odesílání různých formulářů, kompletní řešení fakturace firmy i informační systém pro kompletní pokrytí procesů ve specifickém oboru podnikatelské činnosti.
Tyto webové aplikace mají jedno společné – různé cenové plány, které často začínají od 0 Kč měsíčně.
Proč jsou webové služby pro podporu podnikání zdarma?
Typický motivem, proč někdo poskytuje sofwarovou službu s cenovým plánem zdarma je snaha později zákazníka převést do kategorie s placeným cenovým plánem. A rozhodně nelze očekávat, že běžná obchodní společnost bude dlouhodobě sponzorovat provoz nějaké služby zdarma. Lze samozřejmě najít i případy, kdy drobný podnikatel skutečně dlouhodobě vystačí s plánem zdarma.
Darovanému koni…
Darovanému koni na zuby nekoukej, je velmi staré rčení. Může být služba zdarma nespolehlivá, či dokonce nepředvídatelně skončit? Ano, může se to stát.
Může se stát:
- přijdete o data (bez náhrady)
- data se dostanou do nepovolaných rukou (obchodníci s informacemi)
- v důsledku chyb utrpí dobrá pověst vaší firmy (ztrácíte příjmy)
Uživatelé služby on-line fakturace přišli o svá data
Bohužel se před časem stalo, že klienti jedné služby pro on*line fakturaci (v ČR a SR) ztratili svá data. Data nebyla nikdy obnovena. Odškodnění platících klientů proběhlo formou „rok zdarma navíc“.
Firmu nebudu jmenovat, ale může se to příště stát i jinde.
Pozor na smluvní podmínky webové služby
Jednou z možných metod jak výše uvedeným rizikům čelit je, že si pozorně přečteme podmínky služby. Že je to obecná právní omáčka a nemá smysl ztrácet s tím čas?
Co když souhlasem s podmínkami služby umožňujeme provozovateli vaše firemní informace poskytovat třetí osobě a dokonce je i využívat při tvorbě výrobků a služeb?
Záměrně neuvádím link, protože se jedná o firmu, která ztratila klientům data a které nemůžu nijak pomoci. Na firmu jsem narazil náhodně, byla zmíněna v souvislosti se ztrátou dat klientů. Link či screenshot však mohu zaslat soukromým e-mailem na vyžádání (pro potvrzení autenticity například).
Proč nešetřit na software pro firmu?
Zejména proto, protože nám záleží na tom kdo vlastní naše firemní data a jak s nimi nakládá. Jak dlouho je archivuje a jaké má postupy o ověření, že archiv je čitelný a data nepoškozená? Můžeme tento archiv přímo využívat?
Dávejme si pozor, abychom šetřením a používáním levného software nakonec neprodělali.